Tacx Genius problemen

Moderators: malfukt, Tacx support, mcorn, Tacx Moderator, Nasz, Wesp

Tacx Genius problemen

Postby PaulD01 » Fri Dec 30, 2011 2:58 pm

Sinds een paar dagen heb ik de nieuwe Genius multiplayer. Hiervoor de Fortius multiplayer zonder problemen met software 2.0.4 twee jaar kunnen gebruiken.

De nieuwe Genius multiplayer werkt draadloos via ANT en de nieuwe trainer software 3.7. Bij de instalatie gaat alles goed en is de interface en de rem te verbinden met de PC. Maar de verbinding wordt na enkel minuten telkens weer verbroken. Op het moment dat is virtual reality opstart werkt de interface heel even en wordt de verbinding met de PC weer verbroken. Als je start met fietsen beweegt het beeld pas na ongeveer een halve minuut en loopt het beeld door als je stopt met fietsen. Ook werkt de kalibratie van de rem vaak niet.

Het lijkt of de draadloze verbinding via ANT niet goed verloopt. Heeft iemand een idee waarom de verbinding zo vaak wordt verbroken?
PaulD01

Issues met de Genius en mogelijke oplossingen?

Postby rigte056 » Fri Dec 30, 2011 4:36 pm

Hoi Paul,

Ik zal hieronder mijn issues aanstippen en daarin komt de ANT ook voorbij. Wat jouw issues met het traag starten van het beeld en het doorlopen ervan als je al bent gestopt met fietsen betreft: heb je al geprobeeerd om de grafische instellingen van de software wat terug te schroeven? Zo ja, merk je dan verschil? Was er een ander programma actief die veel vroeg van je grafische kaart of van je werkgeheugen?

Ik heb de Tacx sinds gisteren in huis en heeft mij tijden geduurd om de zaak geïnstalleerd te krijgen:

- Mijn laptop en die van mijn vriendin kon niets met de DVD, zodat ik in eerste instantie geen installatieoptie kreeg. Ik heb toen de DVD inhoud naar mijn vaste pc gekopieerd en via het netwerk deze bestanden naar mijn laptop gehaald. Ik kon toen eindelijk wel installeren.

- Tijdens de installatie kreeg ik de ANT stick niet aan de praat. Ik kreeg geen "nieuwe hardware gevonden-scherm", dus de ANT werd niet goed geïnstalleerd. In de device manager stond er ook een oranje driehoekje met een uitroepteken bij de stick (misschien bij jou ook het probleem?). Ik heb toen via het driverscherm gezocht naar een update op mijn harde schijf en toen vond 'ie klaarblijkelijk wel de juiste bestanden. Het driehoekje was weg en de stick werkte. Tijdens het eerste deel van de installatie moet de stick overigens nog niet worden aangesloten. ANT issues schijnen ook voor te komen, als je een Garmin progje hebt geopend, aangezien die dan de ANT voor je Tacx verstoort (o.i.d., in ieder geval zou je Garmin software tijdens het "tacxen" moeten uitzetten)

Overigens heb ik wel problemen met de ANT hartslagband van mijn Garmin. De hartslag wordt niet goed aangegeven (veel pieken van bijvoorbeeld 240 BPM (!) of juist 50 BPM(!), waardoor de software continu piept. Met de Garmin Edge 705 werkt de band overigens zonder problemen!

- Tijdens de eerste test viel de ANT verbinding bij mij ook steeds uit. Mijn laptop stond echter schuin (t.o.v. de fiets) op een bureau, dus wellicht dat het bureaublad als storende factor werkte. Ik heb vandaag weer gefietst, waarbij ik de laptop recht voor me op ca. 70 cm. had staan. Geen enkel probleem meer met de verbinding. De hoek en de afstand zullen dus waarschijnlijk invloed hebben op de ontvangst. De ontvangst lijkt overigens in ieder geval niet erg sterk.

- Kalibratie van de rem. Het was mij eerst volstrekt onduidelijk wat ik moest doen (er is geen goede handleiding voor de Genius!?!), maar toen ik begreep dat ik één trapbeweging moest maken om het zaakje in beweging te zetten, lukte het mij om te calibreren. Althans, dat hoop ik :-) Bij mij geeft hij een waarde van 4 aan. Dit zegt me eerlijk gezegd niet zo veel. De waarde zal wellicht wel invloed hebben op een aantal andere issues:

* tijdens vlakke ritten rijd ik te snel (tegen 59 km/uur met 2 vingers in de neus, terwijl ik dat op de weg niet zo gemakkelijk zou halen)
* met een zwaar verzet fietsen geeft geen enkel probleem, maar bij een lichter verzet gaat de band nog wel eens slippen.
* bij klimmetjes moet ik veel zwaarder trappen dan op de weg. We hebben hier diverse klimmen van bijv. 7%, waarbij ik ong. 14-15 km/uur fiets, terwijl bij een klimmetje van 7% in een rit met de gebroeders Schleck ik én op het lichtste verzet moest fietsen (op de weg gebruik ik die niet bij 7%) én de grootstmogelijke moeite had om naar boven te trappen.
* bij klimmetjes gaat het met horten en stoten (dus niet vloeiend trappen, maar het gevoel hebben alsof je voorblad ovaal is en je hem steeds over het "hoogste punt" moet duwen)

Iemand een idee hoe ik deze issues kan oplossen? (de rem staat gemonteerd op stand 2, mijn achterband is opgepompt tot 7 bar en ik heb de aanwijzingen gevolgd wat betreft het aandraaien van de rem) Moet de rem strakker of juist minder strak? Moet de bandenspanning omhoog of omlaag? enz.

- De software wil nog wel eens crashen (bij het opslaan van een rit of bij het analyseren ervan.. :-(

Martijn
rigte056

Waarde kalibratie

Postby beren040 » Fri Dec 30, 2011 8:12 pm

Laat ik helder zijn, ik heb geen ervaring met de genius, ik gebruik een bushido met een pc update, maar....
Een kalibratiewaarde van 4 gaat denk ik niet werken.
Volgens mij moet je tussen de 10 en 15 zitten.
Omdat je kalibratie te laag is heb je dat slippen en veel te "hard" rijden.
Voor de bushido heb ik dat opgelost door mijn motorrem iets hoger te plaatsen, dat kan bij de bushido op drie niveaus.
Daarmee komt je band steviger tegen de aandrukrol en slipt hij niet meer. Bij jouw waarde lijkt mij ook dat alles boven de procent of 6 niet meer te rijden is...
Misschien helpt je dit een beetje

Allard
Last edited by beren040 on Sat Dec 31, 2011 4:52 pm, edited 1 time in total.
allard berends
beren040

Re: Waarde kalibratie

Postby rigte056 » Sat Dec 31, 2011 12:37 am

beren040 wrote:Volgens mij moet je tussen de 10 en 15 zitten.
Allard

Hoi Allard,

Dank je wel voor je reactie. Kan het zijn dat de calibration values per model verschillen? Als ik op het forum naar de waarden ga zoeken, vind ik ook mensen die hem proberen rond de 0 te houden...? Het feit dat de band slipt, lijkt me een goede aanwijzing dat de druk op de rem hoger zou moeten (ik neem aan dat dan de waarde bij het caliberen ook omhoog gaat?). Ik vraag me echter af of ik dat moet doen door de bandenspanning te verhogen, of door de rem steviger aan te draaien (of een combinatie van beide). Ik heb de rem overigens ook op stand 2 gemonteerd, ook al gaf de korte montagehandleiding aan dat 'ie in 3 zou moeten (de instructievideo geeft wel 2 aan voor racefietsen).

Martijn
rigte056

Re: Tacx Genius problemen

Postby rigte056 » Sat Dec 31, 2011 12:44 am

PaulD01 wrote:Ook werkt de kalibratie van de rem vaak niet.

Vanmiddag nog even gefietst en toen ik wilde calibreren kreeg ik steeds een error. Ik voelde echter ook geen druk op het achterwiel. Heb de software opnieuw opgestart, maar dat had geen effect. Het uitzetten van de rem en hem een aantal minuten later weer aanzetten echter wel. Ik kon na het opnieuw aanzetten direct normaal kalibreren.

Ik had vanmiddag overigens ook problemen om de rem te verbinden. Ik was aan het fietsen en moest even naar een andere kamer om de telefoo te beantwoorden. Toen ik terug kwam en verder wilde fietsen, was hij het contact met de rem, het stuurwiel en de interface kwijt. Ik kan gemakkelijk contact maken met de interface, maar de software kon geen verbinding meer met de rem maken. Ik ben een eeuwigheid bezig geweest en het is me uiteindelijk gelukt door de software naar een nieuwe rem te laten zoeken en mijn laptop bijna tegen de rem aan te houden. De verbinding heeft dus ook bij mij (veel) issues...
rigte056

Postby beren040 » Sat Dec 31, 2011 5:01 pm

Martijn

Ik wil helemaal niet suggereren dat ik er verstand van heb, dus wat ik zeg is alleen uit eigen ervaring. Bij mij werkt het nu wel goed. Een calibratie van onder de tien geeft bij mij echt problemen, daar boven werkt het gewoon goed. Bandendruk standaard op 8atm. Ik heb net nog een stuk van de sella ronde gereden met stukken van 10% en dat werkt gewoon ok
Het wegvallen van de ant+ verbinding kan ik niets over zeggen. Bij een bushido werkt dat weer net even anders, daar speelt de stuurunit een belangrijke rol.
Als het allemaal niet wil lukken zou ik het analyse tooltje van tacx gebruiken, kijk daarvoor even op hun site http://www.tacx.com/nl/service/diagnostic_tool.dot
Misschien dat die nog verlichting kan bieden
Daarnaast merk ikzelf dat er veel meer info te vinden is op het engelse gedeelte van het forum.
Veel wijsheid en geluk
allard berends
beren040

Genius

Postby PaulD01 » Sat Dec 31, 2011 6:03 pm

Martijn,

Vandaag alles op mijn laptop met Windows 7 geïnstalleerd. Hier had ik ook steeds het probleem met het weg vallen van de verbinding. Ik heb toen alle USB poorten gaan proberen. Ik heb nu een poort gevonden die probleemloos werkt. Volgens pc kenners zijn alle usb poorten gelijk. Maar goed er is dus toch verschil. Laptop staat op een halve meter voor de fiets.

Wat de kalibratie betreft moet die volgens het losse bijgeleverde blaadje tussen de 7 en 9 zitten. Ik heb hem nu op ongeveer 8 staan. Ik merk wel dat hij lichter fiets dan de Fortius. Als het vlak is loopt hij erg soepel. Nu alles werkt moet ik zeggen dat hij beter fiets dan de Fortius. Alleen is het frame iets onstabieler als je gaat staan bij het klimmen.

Succes
PaulD01

Postby rigte056 » Sat Dec 31, 2011 6:34 pm

beren040 wrote:Als het allemaal niet wil lukken zou ik het analyse tooltje van tacx gebruiken, kijk daarvoor even op hun site http://www.tacx.com/nl/service/diagnostic_tool.dot Misschien dat die nog verlichting kan bieden
Daarnaast merk ikzelf dat er veel meer info te vinden is op het engelse gedeelte van het forum.
Veel wijsheid en geluk

Dank je! Ik had al op het Engelse deel van het forum gekeken, maar omdat de Genius nieuw is, is er nog niet veel over te vinden.
rigte056

Re: Genius

Postby rigte056 » Sat Dec 31, 2011 6:41 pm

PaulD01 wrote:Ik heb nu een poort gevonden die probleemloos werkt. Volgens pc kenners zijn alle usb poorten gelijk. Maar goed er is dus toch verschil. Laptop staat op een halve meter voor de fiets.

Wat de kalibratie betreft moet die volgens het losse bijgeleverde blaadje tussen de 7 en 9 zitten. Ik heb hem nu op ongeveer 8 staan. Alleen is het frame iets onstabieler als je gaat staan bij het klimmen.

Succes

Top, dank je. Ik zal proberen om ook op die waarde uit te komen en zal dan later melden wat mijn ervaringen met die stand zijn. Ook zal ik een andere USB poort proberen, zodra ik weer problemen met de verbinding krijg.

Wat het op de pedalen staan betreft: dit is mijn eerste Tacx, dus voor mij is alles nieuw. Ik moet dan ook nog een goede manier vinden om te gaan staan bij het klimmen. Op de weg gooi ik m'n fiets van links naar rechts en die stijl gaat niet goed samen met de Genius.. :-)

Fijne jaarwisseling iedereen!

Martijn
rigte056

Genius werkt goed alleen kan ik niet bellen en internetten

Postby DrBOB! » Fri Jan 06, 2012 1:41 am

Hopelijk kan een techneut voor onderstaand groot probleem een oplossing geven.

Tacx Genius T2000: Werkt in alle opzichten in eerste instantie goed. (Multiplayer en Google Earth nog niet geprobeerd).
Na enkele minuten fietsen gadegeslagen door bewonderende blikken van de huisgenoten sloeg de stemming om. De rest van het huis kan als de motorremschakelaar op aan wordt gezet niet meer bellen en internetten! :( :(

De feiten:
Provider Alice
Modem: Copperjet 1616
Draadloze telefoonset Siemens Gigaset SL150
Draadloze router Linksys WRT160N
Alle Hardware staat samen met de TACX Genius T2000 op zolder.

Idee 1): Probleem komt door het modem :idea:
Vandaag een nieuw Modem Copperjet 1616 van Alice geïnstalleerd in dezelfde ruimte (ruime zolder van zeker 50 m2) als de TACX Genius.
Op het Alice modem de Gigaset van Siemens en de router van Linksys aangesloten. In het hele huis klonk gejuich toen bleek dat zowel het draadloos internet als het draadloos bellen weer werkte.

De ultieme test.
Bij het aanzetten van de motorrem van de TACX Genius T2000, dus zonder dat de Tacx is verbonden met de PC valt binnen enkele seconden alles uit. Dus geen internetverkeer of telefoon meer mogelijk. Als de Motorrem via de schakelaar wordt uitgezet is internet en bellen weer beschikbaar.

Idee 2: De TACX T2000 beïnvloed het draadloze signaal.
Met een 10 meter lange ethernetkabel de draadlose Linksys router via het trappengat in de hal op de begane grond gezet. Internet werkt tot dat de motorrem wordt ingeschakeld. Hieruit maak ik op dat de TACX Genius T2000 motorrem op een of andere manier het Alice modem Copperjet 1616 dusdanig beïnvloed dat deze niet meer in staat is op van uit het ADSL signaal, telefonie en internet adequaat door te geven (idee 3).

Idee 3: het Alice modem zover mogelijk van de TACX Genius plaatsen.
Hiervoor heb ik het Alice modem inclusief Linksys router en Siemens Gigaset naar de meterkast op de begane grond verplaats. En dan maar hopen dat het wel werkt (...). De horizontale afstand tussen de meterkast op de begane grond en de Tacx Genius op zolder is ongeveer 8 meter. De verticale afstand is ongeveer 6 meter. De Tacx Genius staat op een "open" zolder met een vaste trap.

De laatste test.
Internet en telefonie valt opnieuw binnen enkele seconde uit! Bij het uitzetten van de motorrem heb ik binnen enkele seconden weer internet en kan ik weer bellen.

Ik heb de volgende vragen:

1) Zijn er meer mensen met dit probleem
2) Wie weet de oorzaak van dit probleem?
3) Wie heeft de oplossing?
4) Wie heeft er geen problemen met draadloos internet en bellen en Alice als provider? Welk modem, router en telefoonset gebruik je?
5) Zijn er mensen met andere providers zonder problemen ? Zo ja, dan hoor ik ook graag de provider, de router als de telefoonset?

Mocht het verhaal niet duidelijk zijn laat het even weten.

Ik hoop dat iemand mij kan verder helpen.

Met vriendelijke groet.
Tacx Genius, the way to the future?
DrBOB!

Genius

Postby xxhans01 » Sun Jan 08, 2012 9:02 pm

Hallo,

Sinds enkele dagen hebben wij een genius.
Alles werkt prima, maar we hebben ook problemen gehad met de ant connectie.
In elk geval moet je ervoor zorgen dat er geen Ant apparatuur van een ander merk in de buurt is.
Wij hadden bijv. een hartslagband in de buurt van Garmin.
De Ant software van Garmin overheerst de software van Tacx, zodat je geen verbinding meer hebt met de motorrem enz.
In taakbeheer moet je het Ant besturingsprogramma uitzetten.

We hopen dat je hier wat aan hebt.

Hans en Jacqueline
xxhans01

Re: Waarde kalibratie

Postby Altec433 » Sun Feb 05, 2012 3:44 pm

rigte056 wrote:
beren040 wrote:Volgens mij moet je tussen de 10 en 15 zitten.
Allard

Hoi Allard,

Dank je wel voor je reactie. Kan het zijn dat de calibration values per model verschillen? Als ik op het forum naar de waarden ga zoeken, vind ik ook mensen die hem proberen rond de 0 te houden...? Het feit dat de band slipt, lijkt me een goede aanwijzing dat de druk op de rem hoger zou moeten (ik neem aan dat dan de waarde bij het caliberen ook omhoog gaat?). Ik vraag me echter af of ik dat moet doen door de bandenspanning te verhogen, of door de rem steviger aan te draaien (of een combinatie van beide). Ik heb de rem overigens ook op stand 2 gemonteerd, ook al gaf de korte montagehandleiding aan dat 'ie in 3 zou moeten (de instructievideo geeft wel 2 aan voor racefietsen).

Martijn

Bij mij blijft hij ook slippen bij klimmen, rem in stand 2 en een kalibratie van 12. Zou het beter gaan met een Tacx band?
Altec433

Postby Paul Hendriks » Thu Oct 03, 2013 12:13 pm

Hallo Allemaal,

Heb ook dezelfde problemen als u allen, handleiding is summier, de filmpjes zijn tijdrovend, de blauwe knop onder de rem is cruciaal voor het instellen van de druk op het wiel, dat lees je nergens.
Heb oude racefiets geupgrade , nieuwe trainingsbanden erop, nieuw zadel, nieuwe steekas (te breed)gemonteerd.
Remdruk moet tussen 6-9 liggen.Racefiets rem monteren meestal in stand 2 (nameten asafstand)
Hoe meer druk hoe meer weerstand = slijtage en warmte ook.
Remcalibratie door middel van een zwaai aan het wiel rest zoekt ie zelf uit.
Remdruk goed instellen bij een klim te laag dat ie slipt dan aan de knop draaien en meer druk geven.

Ik krijg de virtuele omgeving nog niet aan de praat, ben al twee avondjes kwijt, intuitief is er blijkbaar niet zo veel.
Voor een spulletje van inmiddels met alle toeters en bellen van ca. 1500 euri is de handleding niet geweldig, maar dat zal wel aan mij liggen !!
Paul Hendriks

Postby Lunatix » Tue Oct 15, 2013 12:26 pm

Paul Hendriks wrote:Hallo Allemaal,

Heb ook dezelfde problemen als u allen, handleiding is summier, de filmpjes zijn tijdrovend, de blauwe knop onder de rem is cruciaal voor het instellen van de druk op het wiel, dat lees je nergens.
Heb oude racefiets geupgrade , nieuwe trainingsbanden erop, nieuw zadel, nieuwe steekas (te breed)gemonteerd.
Remdruk moet tussen 6-9 liggen.Racefiets rem monteren meestal in stand 2 (nameten asafstand)
Hoe meer druk hoe meer weerstand = slijtage en warmte ook.
Remcalibratie door middel van een zwaai aan het wiel rest zoekt ie zelf uit.
Remdruk goed instellen bij een klim te laag dat ie slipt dan aan de knop draaien en meer druk geven.

Ik krijg de virtuele omgeving nog niet aan de praat, ben al twee avondjes kwijt, intuitief is er blijkbaar niet zo veel.
Voor een spulletje van inmiddels met alle toeters en bellen van ca. 1500 euri is de handleding niet geweldig, maar dat zal wel aan mij liggen !!

Wat lukt er jou exact niet? Misschien kunnen we jou daarbij helpen
Lunatix
Site Admin

Return to Nederlands