Vergelijkbaarheid Tacx en echte berg: Alpe d'Huez

Moderators: malfukt, Tacx support, mcorn, Tacx Moderator, Nasz, Wesp

Vergelijkbaarheid Tacx en echte berg: Alpe d'Huez

Postby alexd » Fri Mar 19, 2010 12:46 pm

Even een vraag: ben laatst de Alp d'Huez virtueel opgefietst in 1:14. Vond het een behoorlijke tijd voor iemand die een paar maanden serieus fietst, maar kan het verder niet vergelijken.
Nu wil ik in juni ook echt deze berg op. Nu ben ik heel erg benieuwd in hoeverre mijn Tacx-tijd een goede maatstaf is. Hebben jullie ervaring met de vergelijkbaarheid met de Tacx?
Ik calibreer overigens elke keer dat ik fiets, maar fiets altijd eerst even 5 minuten warm, dan calibreer ik en dan ga ik een video fietsen.
Last edited by alexd on Wed Jun 09, 2010 12:24 pm, edited 1 time in total.
alexd

Re: Vergelijkbaarheid Tacx en echte berg: Alp d'Huez

Postby jaap39ruyg » Fri Mar 19, 2010 2:41 pm

alexd wrote:Even een vraag: ben laatst de Alp d'Huez virtueel opgefietst in 1:14. Vond het een behoorlijke tijd voor iemand die een paar maanden serieus fietst, maar kan het verder niet vergelijken.
Nu wil ik in juni ook echt deze berg op. Nu ben ik heel erg benieuwd in hoeverre mijn Tacx-tijd een goede maatstaf is. Hebben jullie ervaring met de vergelijkbaarheid met de Tacx?
Ik calibreer overigens elke keer dat ik fiets, maar fiets altijd eerst even 5 minuten warm, dan calibreer ik en dan ga ik een video fietsen.

kies je toch een tegenstander van bikenet?

maar ik denk dat je bedoeld of de weerstand overeenkomt met de praktijk, dat blijft toch moeilijk.

Ik rij op de tacx mijn op de weg gereden ritten wel eens na via google en ik vindt ze op de tacx zwaarder dan op de weg
jaap39ruyg

Postby alexd » Fri Mar 19, 2010 2:55 pm

De vergelijking met op de weg is wat ik zoek ja.
Rij nu in het noorden van het land, dus is allemaal erg vlak en vaak veel wind, dus ik vind het moeilijk vergelijkbaar. Vandaar de vraag. Nog anderen in de bergen kunnen vergelijken?
alexd

Postby Rein » Mon Mar 22, 2010 4:41 pm

Ik heb de indruk dat het in het echt zwaarder is dan op de Tacx. Ik heb een Fortius overigens, op een Imagic is het weer een ander verhaal.
Op de Fortius gaat bij hellingen ongeveer boven de 11% de virtuele snelheid werken. De weerstand wordt dan niet groter. In het echt wordt het boven 11% dus wel steeds zwaarder, dus dat kan dan tegenvallen. Nu zijn er op de Alpe niet veel stukken zwaarder dan 10% maar op een klim als de Mortirolo krijg je wat dat betreft toch een leuke verrassing...

De tijden zijn wel redelijk vergelijkbaar, mijn tijden zijn op de Tacx wat sneller dan in het echt, maar dat kan ook komen doordat ik op de Tacx minder op reserve rijdt.

Bedenk wel dat je door de virtuele snelheid met een zwaarder verzet kunt rijden op de Tacx. In het echt zul je waarschijnlijk met een lichter verzet moeten rijden.

Overigens is de druk van de roller tegen je band ook erg bepalend...
Rein

Postby alexd » Mon Mar 22, 2010 5:00 pm

OK, dank voor de feedback, goed om te horen. Maar omdat ik elke keer na 5 minuten infietsen ga calibreren moet ik het verschil in druk op de rol toch weghalen?
Ik had ergens gelezen dat je calibreren juist na 5 minuten fietsen moet doen, klopt toch?
Wat mij wel opvalt dat op het vlakke hier buiten, met aardig wat (zij)wind en passeren van dorpjes e.d. ik zeker niet de snelheid haal die ik op de Tacx wel makkelijker volhou (scheelt zomaar een paar kilometer per uur gemiddeld). vandaar dat ik me wat zorgen maakte.
alexd

Postby Rein » Tue Mar 23, 2010 9:22 am

alexd wrote:OK, dank voor de feedback, goed om te horen. Maar omdat ik elke keer na 5 minuten infietsen ga calibreren moet ik het verschil in druk op de rol toch weghalen?
Ik had ergens gelezen dat je calibreren juist na 5 minuten fietsen moet doen, klopt toch?
Wat mij wel opvalt dat op het vlakke hier buiten, met aardig wat (zij)wind en passeren van dorpjes e.d. ik zeker niet de snelheid haal die ik op de Tacx wel makkelijker volhou (scheelt zomaar een paar kilometer per uur gemiddeld). vandaar dat ik me wat zorgen maakte.

Hoe langer je calibreert, des te nauwkeuriger wordt het. Maar je zult merken dat je, als je calibreert na een rit van bijvoorbeeld 30 min., dat de calibratiewaarde weer behoorlijk anders kan zijn.
Ik verander na calibreren de druk van de roller nooit. De calibratie is bedoeld om variabelen als rollerdruk, bandenspanning, temperatuur enz. te vereffenen (wat m.i. nauwelijks lukt overigens, ik denk dat calibratie niet nauwkeurig genoeg werkt maar dat is een gevoel.). Over calibratie is erg veel geschreven op dit forum, doe maar eens een zoekopdracht, dan heb je wel een middagje leesvoer... :wink: Je zult iig merken dat er veel verschillende opvattingen over het calibreren zijn...

Ikzelf stel de roller zo in dat ik zeker weet dat de roller niet doorslipt. Tijdens wedstrijden zet ik hem zo licht mogelijk, tijdens trainingsritten altijd 3 volle slagen. Daarna calibreer ik en laat ik de roller zoals hij is.
Maar het maakt dus wel degelijk veel verschil of je de roller los of vast zet. Hoe strakker des te zwaarder je fietst (te los waardoor de boel gaat slippen werkt natuurlijk averechts).
Rein

Postby alexd » Thu Apr 01, 2010 3:41 pm

Ja, doe wel ongeveer hetzelfde, maar dan focus op realisme i.p.v. online wedstrijden: dus richting calibratie 0.
Daarvoor moet ik hem wel 5 hele slagen geven en kan dan niet meer met de hand de rem erop zetten, maar alleen met de voet (zo zwaar als het gaat) en dan nog is de calibratie - 0,5 tot -0,9! Loopt mijn fiets zo licht of ben ik te licht of zo? Met meer druk heb ik het idee dat de Tacx of de velg gaat vervormen...
alexd

Postby Rein » Tue Apr 06, 2010 1:11 pm

Waarom zou je de calibratie richting de 0 willen hebben? Meer dan 3 slagen van de roller is zowieso niet aan te raden...
De calibratie is zoals ik al zei een softwarematige correctie op diverse zaken als rollerweerstand, temperatuur, bandsoort enz. Dus als jouw setup een calibrate van bijv. +2,1 nodig heeft, dan is dat zo. De calibratie doet niks anders dan ervoor zorgen dat de gemeten waardes realistisch blijven.
Een roller die 5x is aangedraaid zal nooit realistisch aan kunnen voelen vrees ik omdat die gewoon veel te strak staat waardoor het fietsen onnodig zwaar wordt.
Rein

Postby Sylvie » Fri May 21, 2010 11:43 am

Ik heb me nog niet zo lang geleden een Tacx Fortius aangeschaft en zit er nu toch al een week of 3 een viertal keer per week op te trainen, maar euh, eigenlijk, van al hetgeen jullie hierboven gezegd hebben, snap ik weinig. Dat calibreren, is dat nodig voor elke rit? Ik heb dat in het begin één keer gedaan en dan niet meer. Is dat een probleem?
Sylvie

Postby alexd » Fri May 21, 2010 12:10 pm

Nog even op Rein zijn bijdrage:

Wat je zegt klinkt heel logisch (dacht ik ook), maar lees her en der op het forum wel dat je richting 0 moet om het echt goed realistisch te krijgen.
Met die vele slagen kan ik toch het wiel nog een fractie doordraaien bij flink kracht zetten, dus is bij mij kennelijk nodig? Heb nu wel een Tacx band gekocht om dat te gaan proberen. Maar het weer is nu al lang zo mooi dat ik dan lekker buiten fiets.

En calibreren hoor je elke keer te doen om het realistisch te houden, anders krijg je toch afwijkingen. Als je gewoon lekker wilt fietsen zonder je prestatie aan de vorige keer te meten is het naturlijk allemaal niet belangrijk.
alexd

Postby Rein » Tue May 25, 2010 9:05 am

Dat richting calibratie-waarde 0 "moeten" gaan, daarover zijn de meningen verdeeld. Ik heb daar zo mijn eigen mening over... :wink: Ik heb daarover ook al zoveel :shock: geschreven hier dat ik mezelf maar niet weer ga herhalen..

Dat al dan niet door kunnen trappen bij een strakke roller heeft ook te maken met type band, maar bijvoorbeeld ook met het feit of je wiel wel echt volledig rond is. Ik had voorheen een wiel met een kleine hoogteslag en had daardoor ook meer last van doorslippen. Maw, er zijn zoveel variabelen...

M.i. is gewoon het belangrijkste dat je hardware-instellingen zo goed mogelijk zijn, dus geen slippen van het wiel en zo. Dat doe je met je roller-draaiknop. DAARNA ga je pas calibreren. Er zijn er dus ook veel die het precies andersom doen, dus die hun roller zo draaien dat ze op waarde 0 uitkomen (soms met als gevolg dat ze last krijgen van slippen enz.).

Hoe dan ook, voor elke rit calibreren maakt wel dat je meetwaardes inderdaad zo nauwkeurig mogelijk zijn, en ook beter te vergelijken met vorige ritten. Wel eerst een tijdje inrijden om de roller op temperatuur te laten komen.
Rein

Postby alexd » Wed Jun 09, 2010 12:22 pm

Nog even 'for the record' nu mijn eigen ervaring: echt is natuurlijk anders dan Tacx, vooral qua (koeling) wind, zon (juist extra warm) en natuurlijk uitzicht. Maar qua kracht in benen voelt het best vergelijkbaar.
In mijn geval net een paar minuten sneller in het echt dan thuis: 1.04 in het echt en de snelste tijd thuis was 1.07 voor de Alpe d'Huez.

Dit laatste oveirgens met een echte Tacx band. Gaf eerste minuten wel extra lawaai en troep op de roller: er weer af gepeuterd en rijdt nu denk ik wel iets beter (stroever) dan met een normale gladde achterband.

De Mont Ventoux was me thuis wat te lang om te vergelijken, maar ga ik zeker nog doen als het weer eens flink regent.

Kijk voor een uitgebreid verslag met foto's ook in mijn weblog over de prachtige fietsweek:
http://alexanderfietst.blogspot.com
alexd

Postby hansennick » Thu Sep 02, 2010 10:26 am

ik had het andersom, 48.47 op de tacx en 52.54 iop de berg zelf.
Moet wel zeggen dat ik beter in vorm was toen ik op de tacx zat scheeld denk ik zo 2 minuten.

Hoe is het trouwens gegaan?
hansennick

Postby alexd » Thu Sep 02, 2010 11:03 am

Ja echt prima. Zag er wel tegenop: kan ik het wel, kan ik wel meekomen in de groep en dergelijke. Maar het ging prima. Met mijn relatief korte trainingstijd (ben in november rustig aan begonnen en in juni die bergen op) denk ik dat ik een eind ben gekomen.
Heb net mijn eerste cyclo gereden, dus ben nog steeds aan het grenzen verleggen. Denk dat ik in najaar en winter wel veel op de Tacx te vinden zal zijn.

Lees mijn blog nog maar eens voor uitgebreidere verhalen.

PS. jij hebt wel een hele snelle tijd trouwens!
alexd

Postby hansennick » Thu Sep 02, 2010 4:34 pm

Mijn tijd was wel goed maar dat kan ik alleen in de zomer.
In de winter gaat 10kilo langzamer.hahaha

Ik heb hem daarna gelezen, ik zat in de auto dus ff lezen op mijn telefoon.
ik kom je van de winter wel tegen op de tacx! :D
hansennick

Return to Nederlands