VCF Zomerleague en VCF League 3

Moderators: mcorn, Tacx Moderator, malfukt, Tacx support, Nasz, Wesp

Rein

Post by Rein » Wed Sep 27, 2006 6:11 pm

Je wordt weer bedankt Nick... :wink:
Maar ik zat zondagmiddag lekker aan het bier. Was niet verantwoord om nog wat te proberen denk ik... :roll:
Last edited by Rein on Wed Sep 27, 2006 6:22 pm, edited 1 time in total.

Rein

Post by Rein » Wed Sep 27, 2006 6:15 pm

Jan Snoek wrote:Rein,

Wat gaan we in ronde 4 doen :?:

Hoe heb je je ritje van ronde 4 gereden :?:

Ik zal eerdaags een poging doen om je weer eens door een Snoek in je reet te laten bijten :lol:
Heb gisteren mijn eerste poging gedaan. Sta weer netjes ergens onderin de lijst. Ik sta al sinds gisteravond met mijn broek op mijn knieen te wachten tot jij weer toehapt... :lol:

Jan Snoek

Post by Jan Snoek » Thu Sep 28, 2006 7:56 pm

Rein, net gereden. Klein hapje maar, klein minuutje sneller :D
Ik had je ingesteld als pacer (op -2%) maar na een kilometer was ik je al kwijt. Tot het laatste stuk (berg op) reed je ongeveer 200 meter achter me. Tijdens de klim kwam je iets dichterbij maar je haalde me niet in.

Succes de volgende rit.

Rein

Post by Rein » Thu Sep 28, 2006 9:54 pm

Jan, klein hapje?!? :shock: 'k Heb geen reet meer over (weeg dan ook maar 68 kg.).
Dit gaat wel erg moeilijk worden vrees ik. Dacht nadat ik de rit had gereden dat er misschien nog wel 1% vanaf kon, maar als jij al op -2% voor me blijft...
Het wordt voor mij zaak ervoor te zorgen dat er niet teveel anderen tussen jou en mij eindigen, zodat ik niet teveel punten op je verlies.
MISSION IMPOSSIBLE... Maar ik ga het natuurlijk wel proberen!

Je gaat wel steeds beter rijden. Je broers hebben een slechte invloed op je!

Jan Snoek

Post by Jan Snoek » Thu Sep 28, 2006 10:39 pm

Rein,

Ik ga inderdaad beter rijden, ik heb de afgelopen tijd mijn conditie wat minder aandacht kunnen/willen geven (het leven is het maken van keuzes) maar nu probeer ik toch minimaal 2 liefts 3 keer per week een ritje te tacxen. Als het weer wat minder wordt wil ik ook eens wat langere ritten in een wat rustig tempo gaan rijden gedurende de weekenden. De league-ritjes dat is knallen op 90% maximum hartslag, het wordt ook tijd voor de wat langere en rustigere ritjes.

Ik denk dat ik er nog wel een half minuutje van de rit af kan krijgen.........

Jan Snoek

hansennick

Post by hansennick » Mon Oct 02, 2006 9:49 pm

Ik vind het toch wel een erg goeie tijd hoor lau..
Als je 6 weken niet heb gefietst..

SnoekL

Post by SnoekL » Mon Oct 02, 2006 9:54 pm

Viel me ook nog wel mee inderdaad.
Zal eind van de week nog een keer proberen en ga volgend weekend ook weer buiten rijden. :)

Rein

Post by Rein » Mon Oct 02, 2006 10:04 pm

He Laurens,
hoop dat je weer helemaal hersteld bent en dat het niet te ernstig was. Ongelooflijk om zo'n tijd neer te zetten na 6 weken niet fietsen. Ik zet die tijd nog niet neer na 6 jaar wel fietsen :wink: ...
Heb vanavond nog eens geprobeerd je broer Jan te grazen te nemen, maar is me niet gelukt. Gebruikte hem als pacer, plus nog wat andere pacers waaronder mezelf op -2%. In de afdaling kon ik Jan niet meer bijhouden en kwam ik een tijd alleen te zitten, waardoor ik me teveel forceerde en de andere pacers ook moest laten gaan. Kon uiteindelijk de langzaamste pacer (mezelf op -1% :oops: ) wel bijhouden. In de laatste klim ging die eigenlijk te langzaam, maar was bang mezelf weer over de kop te jagen dus heb het laatste stuk een beetje op reserve gereden.
Ga, als ik tijd heb, van de week nog een poging wagen. Denk dat ik dan gewoon mezelf als pacer neem op -2%, zodat het risico van opblazen wat minder groot is. Gevolg zal wel zijn dat ik Jan niet meer zal kunnen pakken...
Gelukkig zijn er wat meer rijders bijgekomen, ook in de onderste regionen. Lijkt het tenminste nog wat...

SnoekL

Post by SnoekL » Tue Oct 03, 2006 7:13 am

Dank je Rein,

Hoe kan het dat je in de afdaling terrein verliest op Jan.
Was je het stuk ervoor kapot gereden of gaat Jan zo hard naar beneden.
Hij rijd ook op een Fortius. De snelheid op de Fortius is in de afdaling begrensd. Hier zou je dus niet al te veel moeten verliezen.

Rein

Post by Rein » Tue Oct 03, 2006 7:39 am

Ja, het verschil is niet zo groot als met Imagic-rijders, die vliegen naar beneden. Maar misschien dat het tussen m'n oren zit. De afdaling zit in het begin en dan rijd ik onbewust misschien teveel op reserve, omdat ik wat over wil houden voor de rest van de race.
Overigens is het natuurlijk wel zo dat je naar beneden ook moet trappen, zeker op een Fortius door die begrenzing :wink: , dus als de een harder kan trappen dan de ander dan krijg je dus ook verschil in een afdaling. Die begrenzing houdt overigens niet in dat er een plafond zit aan de snelheid, het wordt alleen steeds moeilijker, dus lastig voor rijders als ik die niet zo heel veel vermogen leveren.
Het is dus ook weer niet onmogelijk terrein te verliezen in een afdaling, we hebben het hier wel over slome Reintje :wink: :wink:
Tenslotte is er ook nog het gewichtsverschil, Jan weegt meer dan 50kg zwaarder, misschien dat dit ook nog wat invloed heeft bij de Fortius? In het echte leven schijnt het wel verschil te maken. Zal op Fortius denk ik wel meevallen, maar Jan levert iig veel meer vermogen dan ik...

Jan Snoek

Post by Jan Snoek » Tue Oct 03, 2006 8:51 am

Rein,

Ik ga eens kijken wat het verschil is in snelheid in de afdaling (tussen ons en bijv. Laurens), maar volgens mij is het voornaamste verschil dat jij met meer verstand/reserve fiets en probeert niet te vroeg kapot te gaan, terwijl anderen meer vanaf het begin voluit gaan en wel zien hoe lang ze het trekken.

Zo te lezen ben je in laatste vorige ritje ook redelijk in het rood gedoken, dat zou je af en toe moeten doen om sterker te worden denk ik.

Ik ga nog een keer proberen om mijn tijd aan te scherpen maar heb nu een klein griepje je denk ik....

Jan Snoek

Rein

Post by Rein » Tue Oct 03, 2006 9:21 am

Hoi Jan

ja, de voornaamste oorzaak ligt in mijn behoudende start, dat geloof ik zelf ook wel, alhoewel ik denk ik na een te snelle start ook de tol zou betalen aan het eind. Ik moet het meer van regelmaat hebben, dat merk ik ook op de weg. Maar ik probeer hier wel aan te werken dmv intervaltrainingen...
En ik werk mezelf regelmatig heftig in het rood hoor, ik heb ook wat RLV's thuis en daar martel ik mezelf regelmatig mee. Ik word er wel sterker door maar ik kom van ver (was 2 jaar geleden nog een spaghetti-sliert zonder enige vorm van conditie of kracht die alleen maar gitaar speelde, ben nu een iets gespierdere spaghetti-sliert die veel fietst) :wink:. Zou wel willen dat ik sneller progressie boekte, maar dat zal ook wel met mijn leeftijd te maken hebben, ben tenslotte geen 20 meer!:cry:

Maar het is wel een feit dat de virtual headwind die opsteekt boven de 50 km/u op de fortius (om overbelasting van de hardware te voorkomen) het moeilijker maakt om hoge snelheden te halen, en logischerwijs zal dat dus meer gelden voor minder sterke rijders die minder vermogen kunnen leveren.
Nou, succes met je volgende rit en beterschap met de griep!

Jan Snoek

Post by Jan Snoek » Tue Oct 03, 2006 8:58 pm

Rein,

Voor de duidelijkheid, ik ben de 20 ook al vele jaren voorbij, de 40 komt op termijn al in zicht.

Ik heb mijn rit met die van Laurens vergeleken. Hij loopt in de eerste heuvelachtige KM-ers al ruim 500 meter (na ongeveer 6 minuten) bij me weg. In de afdaling ga ik sneller (?, wie had dat durven dromen), ik loop dan weer 200 meter op hem in tot een verschil van 300 meter. Op het vlakke is zijn gemiddelde snelheid net ietsje hoger, daar loopt hij weer uit naar ongeveer 450 meter voorsprong. Ik de lange slotklim is zijn gemiddelde snelheid aanzienlijk sneller, daar loopt hij uit tot een voorsprong van ruim 1 km.

Ik denk dus dat een zwaarder iemand in de afdaling dus in het voordeel is, minder weerstand heeft dan op het vlakke het geval is.

Wat me trouwens opvalt is dat jij op het vlakke een redelijk wisselvallige snelheid hebt, als je kijkt naar Laurens en mij heb je een meer vlakke lijn.

Tot de volgende rit!

Rein

Post by Rein » Tue Oct 03, 2006 10:01 pm

Hoi Jan,

Ja, ik zag je leeftijd in je profiel. Het is ook niet bedoeld als excuus, was in mijn jonge jaren ook niet bepaald een geweldig sportman :wink: .
Dat zwaardere rijders op de Fortius in het voordeel zijn in een afdaling is eigenlijk wel mooi om twee redenen:
1) de Fortius is dus op dit punt best wel realistisch
2) Lichtere rijders hebben bij een klim misschien weer voordeel :D

Dat ik op het vlakke nogal onregelmatig reed klopt: zoals ik al schreef was ik zonder pacer komen te zitten en heb dus een stuk alleen gereden terwijl ik behoorlijk stuk zat. Heb toen een tijdje aan kunnen pikken bij andere pacers maar moest ze steeds laten gaan, totdat ik de laatste pacer eindelijk kon blijven volgen. Denk dat dat het onregelmatige verklaart.
Het was al met al niet een van mijn beste ritten helaas. Misschien dat ik het zaterdag nog een keertje probeer...

Rein

Post by Rein » Tue Oct 03, 2006 10:05 pm

Heb nog eens in Analyzer gekeken naar dat onregelmatige in mijn snelheid waar Jan het over had op het vlakke. Bij nader inzien zit er in dat onregelmatige een bepaald patroon wat me nogal verontrust. Ik had al wel eens gemerkt dat het vermogen tijdens het rijden nogal schommelt. Nu ik er door Jan op gewezen ben valt me op dat dit bij mij veel sterker is dan andere rijders, ook als ik gewoon regelmatig kracht zet.
Ik heb nog wat andere ritten van mezelf gecheckt, ook interval-trainingen in catalyst, en daar zie je hetzelfde, het heeft dus niks te maken met stukzitten of een pacer kwijtraken!!! Sterker nog, het gebeurt in al mijn ritten op het vlakke. (op onregelmatige stukken valt het natuurlijk niet op...). Ik heb hier ritten in catalyst waar ik op vlakke stukken om de paar seconden een verschil van zo'n 2 km/uur heb. Is dit normaal?

Nu zou het kunnen zijn dat ik erg onregelmatig trap van nature, maar dat geloof ik eigenlijk niet, want dan zou ik dat op de weg toch ook moeten merken. En mijn cadans is wel mooi regelmatig. Ik vrees nu dus dat er misschien wat mis is met mijn Fortius. Misschien staat de roller te strak tegen mijn wiel of zo. Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is? Wel balen, dacht dat ik een goed werkende fortius had na al de aanvangsproblemen. :cry:
Nou, iig heb ik de komende dagen weer een hoop te testen!
Misschien moet ik hier wel een apart topic over openen, hier is het wat off-topic. Sorry daarvoor...

SnoekL

Post by SnoekL » Wed Oct 04, 2006 11:50 am

Rein, Jan,

Ik heb in de afdaling en op het vlakke realtief rustig aan gedaan. Mijn conditie is wat minder en kan een dergelijke rit nog niet helemaal voluit rijden. Dat is dus de verklaring voor het feit dat ik in de afdaling langzamer ben dan Jan. Normaal rijd ik wel harder naar beneden. In een eerdere rit (tunnelturn) reed ik in zelfde afdaling gem. 51,5 waar ik nu 49,3 reed. Dit komt in iedergeval in de buurt van Jan.

Rein

Calibreer je je tacx wel voordat je gaat rijden zodat de afstelling altijd hetzelfde is?

SnoekL

Post by SnoekL » Wed Oct 04, 2006 11:51 am

Ik probeer in de afdaling overigens altijd een beetje te herstellen en ga hier nooit echt voluit. Misschien verlies ik hier veel tijd op een aantal concurrenten in de middenmoot.

Rein

Post by Rein » Wed Oct 04, 2006 12:35 pm

Laurens,

ja, ik calibreer altijd vooraf. Eerst warmrijden en daarna calibreren, omdat na een tijdje rijden de calibratie-waarden weer veranderen.
Ik las dat Sean Williams een soortgelijk probleem had, maar die gebruikte een laptop. Zodra hij de laptop had geaard of batterij-power gebruikte was het over.
Ik gebruik geen laptop en gebruik wel een geaard stopcontact. Dus ik vraag me ernstig af wat er aan de hand is...
Het is echt heel vreemd: om de ongeveer 2 seconden heb ik een snelheidsverschil van zo'n 2 km/u op het vlakke. Ga vanavond eens testen wat er gebeurt als ik freewheelend een afdaling doe. Als het dan ook gebeurt weet ik zeker dat het niet aan mijn "traptechniek" ligt...

Rein

Post by Rein » Wed Oct 04, 2006 4:31 pm

Berichtje voor Bert:

PM werkt hier niet, vandaar maar zo...
Ik zag dat je op ownsports.net een rit had geplaatst die je Pyreneen Stage hebt genoemd. Volgens mij is dat gewoon dezelfde trip als Total Trip. Ik wil me nergens mee bemoeien, maar als je hem onder Total Trip zet kunnen anderen je gegevens ook zien en blijft eea ook wat overzichtelijker.
Ik ben namelijk behoorlijk nieuwsgierig wat voor tijd jij daar hebt neergezet. Heb hem ook eens helemaal gereden en ben dat nog niet vergeten... :shock: :wink:

Rein

SnoekC

Post by SnoekC » Fri Oct 06, 2006 8:54 pm

Zie dat jullie weer regelmatig op het forum te vinden zijn. Ik ga dit weekend mogelijk ook weer een keer een rit rijden. Zal na bijna 3 weken niet fietsen, een paar kilo zwaarder en een drukke week wel wat moeizamer gaan. Ben zelf heel benieuwd.

Post Reply

Return to “Nederlands”