Bremse rykker

Moderators: JörgenJ, mcorn, Tacx Moderator, malfukt, Tacx support, Nasz

Post Reply
Jan Olav

Bremse rykker

Post by Jan Olav » Thu Nov 24, 2011 11:03 am

Jeg har nettopp kjøpt Fortius Multiplayer, og har oppdaget flg problem. Når jeg kommer over en viss belastning rykker det i bremsene. Først prøvde jeg med racersykkel og blå Tacx dekk, og anbefalt press dvs 3,5 turn på justeringsskruen. Da startet rykkingen rundt 200 W. Ved å redusere trykkket til ca 1,5 turn , som var det minste jeg klarte uten å få sluring, klarte jeg å komme opp i ca 250W før rykkingen startet. Jeg har nå byttet til terrengsykkel og Continental hometrainer dekk. Nå kan jeg justere trykket ned til ca 1 turn. Jeg klarer nå å komme opp i 300W før rykkingen starter. Har versjon 3,5 av SW. Har ikke prøvd 3.6 ennå. Ser også at dette problemet kan ha vært diskutert for noen år siden, men problemet med løse ledningen må vel være løst ?

clucking

Post by clucking » Thu Nov 24, 2011 5:35 pm

Hej,

Jeg ville afgjort lige kontrollere for løse ledninger. De har løsnet sig på min træner to gange, hvor problemet så har været præcist som du beskriver. Og det tager ikke lang tid at kontrollere. Derudover skal du være opmærksom på, at kadence sensoren skal sidde meget tæt på føleren. Endelig kan der i sjældne tilfælde være fejl på den sølvgrå powerbox - det kan også give denne fejl. Kontakt det sted, hvor du har købt den efter at have kontrolleret de to øvrige ting, og lån en anden eller få den du har byttet til en ny.

Jan Olav

Post by Jan Olav » Thu Nov 24, 2011 7:41 pm

Hei
Takk for svar. Jeg har sett på kadenssensoren. Den er så nær som jeg tør ha den. Kadensen virker forøvrig helt normal når jeg sykler. Når det gjelder løse ledninger er jeg i tvil om hva som menes. Er det inne i den runde pluggen som går inn i motoren som menes?

clucking

Post by clucking » Thu Nov 24, 2011 9:29 pm

Jep - det er der. Der ligger et link til en instruktion her:

viewtopic.php?t=10467

Jan Olav

Post by Jan Olav » Thu Nov 24, 2011 10:24 pm

Takk igjen
Nå har nok Tacx gjort noe med dette for de har byttet ut til en ny connector, som ikke er identisk med den i denne instruksjonen. Skruene ser ut til å sitte fast, men når jeg ser under den mørkegrå krymestrømpe som sitter mot den grå kabelen, så kan det se ut som om der er uisolerte ledere på minst 2 av kablene. Kan det være slik at når momentet øker så øker spenningen , og da hopper der over en gnist som gir denne feilfunksjonen?.
Dette er i såfall grunnlag for reklamasjon, men slikt tar ofte lang tid, og det er jo nå som jeg trenge denne rulle.

clucking

Post by clucking » Thu Nov 24, 2011 10:27 pm

Jan Olav wrote:Takk igjen
Nå har nok Tacx gjort noe med dette for de har byttet ut til en ny connector, som ikke er identisk med den i denne instruksjonen. Skruene ser ut til å sitte fast, men når jeg ser under den mørkegrå krymestrømpe som sitter mot den grå kabelen, så kan det se ut som om der er uisolerte ledere på minst 2 av kablene. Kan det være slik at når momentet øker så øker spenningen , og da hopper der over en gnist som gir denne feilfunksjonen?.
Dette er i såfall grunnlag for reklamasjon, men slikt tar ofte lang tid, og det er jo nå som jeg trenge denne rulle.
OK - forstår. Kan du komme til at isolere de to ledere uden at ødelægge noget?
Ellers bliver du nok nødt til at henvende dig, hvor træneren er købt - desværre.

Jan Olav

Post by Jan Olav » Fri Nov 25, 2011 9:36 am

Hei igjen
Jeg har nå sett på connectoren i mikroskop, og finner ingen feil. Det som jeg trodde kunne være kortslutning elle potensiell overslagsmulighet kan ikke være mulig. Den ene lederen kommer fra jordingsskjermen på kabelen. Derfor ser det litt underlig ut. Feilen må altså ligge et annet sted.

ToreC

Re: Bremse rykker

Post by ToreC » Mon Feb 25, 2013 10:02 pm

Hei

Ser det er halvannet år siden, men jeg har hatt samme problem med en rulle jeg kjøpte februar 2012. Brukte den i sesongen, leverte inn for reparasjon nylig, og fikk den tilbake fredag. Det er en helt annen opplevelse. Tidligere rykket bremsen, og i løpet av en time kunne jeg ha 3-5 bråstopp. I tillegg fikk jeg ikke kalibrert bremsen. Nå fungerer det, så hvis du ikke fikk orden på problemene - lever inn og få fikset, det er garantisak selv om det er gått en stund.

Jan Olav

Re: Bremse rykker

Post by Jan Olav » Tue Feb 26, 2013 11:04 am

Jeg reklamerte på bremsen i April i fjor, og fikk den igjen i Oktober. Den nye bremsen har fungert tilfredstillende i hele vinter, kanskje bortsett fra når jeg kjører bratte bakker, men det skal være et generelt problem med Fortius. Genius skal være bedre her etter det jeg har hørt.

Post Reply

Return to “Scandinavo”